יום שבת, 31 באוגוסט 2013

הכשלים והפתרונות בכלכלה על פי אחד האנשים המשפיעים ביותר בכלכלה העולמית

הלורד אדייר טרנר, האיש שהציל את המערכת הפיננסית בבריטניה מקריסה והוגדר על ידי בלומברג אחד האנשים המשפיעים ביותר בעולם הפיננסים, חושף בראיון פוקח עיניים למוסף כלכליסט את הכשלים של הקפיטליזם המודרני .הוא גם מספק פתרון שאת כתב כלכליסט הפתיע אבל הקוראים הותיקים פה באתר ודאי יכירו אותו היטב.

יום שישי, 30 באוגוסט 2013

העולם על פי ג'ון קרי

למי שהחמיץ את ההודעה הדרמטית של מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי משישי בערב,  הנה עיקרי דבריו:

תוקפים את סוריה.. אבל איפה היא נמצאת בכלל?

אתגר גדול יש לאובמה בשכנוע רוב הציבור שלו ,שמתקשה למצא כרגע מהו האינטרס האמריקאי והצורך שלו במבצע צבאי בסוריה.  האתגר הזה גדול שבעתיים כשחלק מאותו ציבור כלל לא יודע אפילו איפה נמצאת סוריה. אולי כדאי שאובמה ישקיע את כספי המבצע במקום בסוריה, במערכת החינוך האמריקאית עם דגש על לימודי גאוגרפיה ,כדי שאזרחיו יוכלו לדעת איפה נמצאים "האינטרסים" שלהם. 

יום חמישי, 29 באוגוסט 2013

"7 מדינות ב5 שנים" - כך מחליטים על מלחמות במאה ה21

ההתקפה הצפויה בסוריה באה לטפל באחראים לטבח הנוראי שהתרחש שם בשבוע שעבר. למרות שגם המורדים וגם כוחות אסד רחוקים מלהיות טלית שכולה תכלת, ארה"ב מיהרה לקבל החלטה להגיב נגד כוחות אסד עוד לפני שהתקבלו בכלל תוצאות החקירה מהאירוע. המהלך מחזיר אותנו עשור אחורה. גם אז תשעה ימים בלבד לאחר הפיגוע במגדלי התאומים מיהרה ארה"ב להחליט להכות בעירק. לא להרבה אנשים הזדמן להיות יחד עם מקבלי ההחלטות בארה"ב באותם ימים. הגנרל והפרשן לשעבר של CNN ,וואסלי קלארק, היה אחד מהם. בראיון מ2007 הוא נותן לנו הצצה נדירה למערכת השיקולים של הממשל דאז לגבי הקריטריונים לפתיחה במלחמה ומול מי? מדובר בעדות מרתקת ,מדאיגה ומשעשעת כאחד שגם הכסף מעורב בה כמובן. האזרחים קצת פחות.

יום רביעי, 28 באוגוסט 2013

יש עתיד- גרסת המפקח על הבנקים

אתמול יצאו העיתונים בכותרות על "המהפיכה" של המפקח על הבנקים דודו זקן במסגרתה הטיל הגבלות על שכר הבכירים בבנקים אל תקנו את המשחק הזה. המפקח על הבנקים לא באמת מתכוון לפגוע בשכרו העתידי. והבנקים ,שהם הסקטור החזק במשק עם לובי מכובד, לא היו מקבלים את הבשורה הזו בכזו שלוות נפש אם באמת היו נפגעים ממנה. 

יום שלישי, 27 באוגוסט 2013

פתיחת שנת הלימודים: רק 31% התחסנו מפוליו. בתקשורת החלו להעביר מידע שגוי כדי ללחוץ על הורים לחסן

לא נשיא המדינה ,לא הרבנים הראשיים ולא חוזר של משרד החינוך הצליחו לשכנע נכון לאתמול קרוב ל70% מהציבור לרוץ להתחסן. כעת מתגיס לעזרת משרד הבריאות גוף מפתיע נוסף- דסק הבריאות של ערוץ 10. הדרך שבו הוא בחר לסיע למשרד מפתיעה עוד יותר.

יום שני, 26 באוגוסט 2013

דרמה בהונגריה: נגיד הבנק המרכזי הורה לנציגי קרן המטבע לעזוב את המדינה בדרך לניהול כלכלה עצמאית

בתחילת 2012 פרסמנו פה לראשונה על מהלך דרמטי שמתכננת ממשלת הונגריה, שבו תהפוך למדינה הראשונה שמבטלת את עצמאות הבנק המרכזי שלה. הנה כמה מההתרחשויות הדרמטיות שהתרחשו מאז. לידיעת ראש הממשלה נתניהו והשר לפיד שמחפשים את הנגיד הבא כבוגר קרן המטבע.

יום ראשון, 25 באוגוסט 2013

וכעבור כמה שעות...

רק היום כתבתי על קריסות בבורסות כתוצאה מתקלות מחשב מכוונות או מקריות במאמר "האם אחרי אירועי שבוע שעבר בנאסדק עדיין אפשר להאמין בבורסות?" . והנה לא עברו כמה שעות וגם לבורסה בת"א מגיע מזל טוב על הצטרפותה ל"מועדון הבורסות הקורסות בשל תקלה טכנית".


לחצו על התמונה כדי להכנס לכתבה

האם אחרי אירועי שבוע שעבר בנאסדק עדיין אפשר להאמין בבורסות?

שבוע שעבר סיפק עוד הוכחות לכמה הבורסות כבר מזמן לא מקום בטוח והוגן. הפעם הונף לעבר המשקיעים הכרטיס הצהוב בפעם הבאה הוא יוכל להיות אדום.

יום שישי, 23 באוגוסט 2013

כשהכלכלה המעוותת פגשה את האקולוגיה: ביפן מוכנים לשלם 23,500$ למלון אחד

בעלי חנות פירות ביפן שהחלה את דרכה כחנות המוכרת את מוצריה במחירי מבצע,  החליטו שהיום הם יכולים להרוויח יותר כסף על הפירות בדרך ההפוכה.

יום רביעי, 21 באוגוסט 2013

האבסורד הגדול של הכסף

מכל עבר נשמעים קולות הממסד הפיננסי והפוליטי כלכלי שמסבירים מדוע אין כסף לפנסיה ומדוע אין כסף לחינוך, לרווחה ,לפיתוח התשתיות במדינה ועוד . אומרים ולא מבינים מה הם אומרים.
אורי ירון מסביר את מקור האבסורד  שבו יש לנו מספיק יכולות וכוח אדם לבניית כבישים ותשתית במדינה ,מספיק  מורים כדי ללמד את בני ובנות ישראל וכן גם מספיק חקלאים שמסוגלים לייצר את כל דרישות המזון במדינה, ובכל זאת הדבר היחידי שחסר פה זה הדבר היחידי שהאדם שולט בכמויות שלו ,שזה הכסף.

יום שלישי, 20 באוגוסט 2013

הביטקוין זינק ב10% לאחר שגרמניה הפכה למדינה הראשונה שמכירה בו

התפתחות דרמטית התרחשה אתמול בנוגע למטבע הוירטואלי הבינלאומי הראשון בעולם שלא מנוהל על ידי אף בנק מרכזי וממשלה.גרמניה הפכה למדינה הראשונה שמכירה בביטקוין עתה כ"יחידת מטבע" ו"כסף פרטי". משמעות ההחלטה היא שמעתה יוטל מס רווחי הון גם על הביטקוין בסך זהה לכל השקעת הון אחרת בגרמניה העומד כיום על 25%. לפי ההגדרה החדשה, משלמי המסים בגרמניה יצטרכו להצהיר בטופסי המס השנתיים שלהם על מטבעות ביטקוין שנמצאים ברשותם, נוסף על שאר הנכסים וההכנסות שלהם. מיד לאחר פרסום ההודעה זינק מחירו של הביטקוין ב10% ל123$ ליחידה אחת.

בניגוד לגרמניה בישראל בנקים מסחריים מערימים קשיים ואוסרים על לקוחותיהם לסחור במטבע מחשש להלבנת הון ומימון הטרור. טענה מוזרה בהתחשב בזה שהגוף המפקח על הבנקים, בנק ישראל,העביר במוצהר מאז שנת 2007 כבר כ8 מיליארד ש"ח לחמאס.

יום שני, 19 באוגוסט 2013

לבבות במקום שקלים


מהפיכת הכסף כבר כאן.  פתרון המטבע המשלים הוא פתרון נפוץ בעולם למחסור בכסף. בשביל ליישם אותו לא צריך לשנות את המערכת המוניטרית הלאומית ,לצאת לרחובות ,לדרוש צדק חברתי או להתעצבן על הפוליטיקאים שמפסיקים ליצג אותנו ברגע שהם מתישבים ליד שולחן הממשלה.  צריך רק יוזמה שבאה מלמטה. באפריל כשתיארתי את מערכות המטבע המשלים בתוכנית הבוקר של ערוץ 10 זה נשמע כמו חזון רחוק ומנותק למדינה כמו שלנו- אבל היום החזון הפך כבר למציאות שמיושמת ועובדת פה בהצלחה. הכירו את המטבע המשלים החדש של האמהות- לבבות. והיום אפשר כבר להגיד: לבבות זו רק יריית הפתיחה.

יום שבת, 17 באוגוסט 2013

סין ויפן מוכרות כמויות גדולות של אג"ח אמריקאי. בהלה לזהב פיזי בעולם.

האם העולם מאבד אמון באג"ח האמריקאי? תשואת האג"ח האמריקאי ל-10 שנים בשיא שלא נראה מזה כשנתיים - 2.86%. אתמול התפרסם שהמוכרות הגדולות של האג"ח האמריקאי ביוני היו דווקא שתי הנושות הגדולות של ארה"ב: סין ויפן (אם לא כוללים את הפד כמובן).

הקריקטורה השבועית של רועי פרידלר

יום שישי, 16 באוגוסט 2013

השלדים שבארון מתחילים להחשף

בדיוק לפני שנתיים כתבתי פה את הדברים הבאים: "גם אם תטמנו את ראשכם עמוק עמוק בחול מתישהוא בעשר, עשרים שלושים שנים הקרובות תצטרכו להוציא אותו משם ולגלות שנשארתם כמעט בלי פנסיה . סביר להניח שהפעם לא תמחאו כפיים למראה הקסם בו הכנסתם כסף אמיתי שהרווחתם והוא פשוט נעלם מבלי שאף אחד שדד את כספכם או לפחות על פי החוק זה לא נחשב כשוד."

יום חמישי, 15 באוגוסט 2013

על פי הממשלה והכלכלנים כמות האוכלוסיה בערד צמחה כנראה ב36% בתוך שלושה חודשים בלבד

הטבלה הבאה ,שפורסמה אתמול, מוקדשת לכל חברי הממשלה וראשי בנק ישראל  שמספרים לנו שהבעיה בדיור היא היצע. הטבלה הבאה מוקדשת גם לכל אותם כלכלנים שמנסים עלינו תאוריות כלכליות שנכשלו פעם אחרי פעם במדינות אחרות בעולם שחוו בועת נדל"ן .

יום רביעי, 14 באוגוסט 2013

רופא התומך בצריכת חלב הודה בערוץ 2 שאכילת ירקות מייתרת את הצורך בחלב - השידור נגנז

נייר העמדה החדש של הרווארד בנושא החלב ממשיך להכות גלים בתקשורת. הפעם הגיעו לדבר בנושא זה לתוכנית הבוקר של רשת, רופא המשפחה ד"ר ווינפאס ומולו  ד"ר צחי גרוסמן התומך בצריכת החלב. הכל נראה כעימות שגרתי בנושא חיוניות החלב לגוף האדם אלא שמיד לאחר השידור החלה סערה גדולה.

יום שלישי, 13 באוגוסט 2013

פרוטוקולי הפרלמנט הקנדי חושפים את ההונאה הכלכלית הגדולה בעולם

לפניכם הצצה קצרה ונדירה החושפת אותנו לסיפור שלא מסופר היום בתקשורת המיינסטרים אודות העיוות הכלכלי שאחנו חיים בו. פרוטוקול הדיונים מ1939 של הוועדה הממשלתית בבנקאות ומסחר בקנדה  המפורסם פה, מבהיר עד כמה הדרך לשינוי כלכלי אמיתי היא כל כך פשוטה ,כל כך מתבקשת וכל כך הגיונית. אלא שאנחנו יותר מ70 שנה אחרי, שנולדו לתוך השיטה, שמלמדים אותנו רק אותה באקדמיה ומכריחים אותנו להשתמש רק איתה בעולם  - קשה לנו להבין את מה שהבינו אז בקנדה, שאפשר גם אחרת. 

יום שני, 12 באוגוסט 2013

יום שישי, 9 באוגוסט 2013

ההבדל בין האדם לבהמה

בעקבות הסרטון שהועלה פה אתמול שבו שאול אמסטרדמסקי מתאר ב10 שלבים מדוע לא תשאר לנו פנסיה שנפרוש, פרץ ויכוח מעניין. מצד אחד היה מי שצידד בעמדתו של הכלכלן שלמה מעוז שהבעיה היא תוחלת החיים העולה של האדם ומכאן שרק ירידה בכמות האוכלוסיה תביא לנו מזור. מולו היו אלו שטענו שהבעיה היא השיטה שמעודדת מחסור, צריכה לא מבוקרת, ניתוק אחד מהשני ותחרות אחד בשני לצרכי השרדות וכו'. אז לתומכי שלמה מעוז הנה סיפור שפורסם פה רק לפני שנה של הרב דוד קליינר. חומר למחשבה לשישי שבת.

יום חמישי, 8 באוגוסט 2013

חומר נפץ חברתי: שעור האבטלה בקרב צעירים ביוון הגיע במאי ל- 65%!

רק יווני אחד מתוך שלושה (עד גיל 24) מצליח למצא עבודה עם סיום לימודיו

למה אין שום סיכוי שתהיה לכם פנסיה

שאול אמסטרדמסקי הוא עיתונאי ב"כלכליסט", ובעבר שימש כראש מערכת החדשות וככתב הכנסת של העיתון. בעבודה העיתונאית שלו הוא עוסק בעיקר בנושאי פנסיה, בריאות, חינוך, תקציב, חרדים ותעסוקה. חוץ מזה הוא בעל תואר ראשון בפילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה. הנה דבריו:

יום רביעי, 7 באוגוסט 2013

"האקדח המעשן" של מדיניות הממשלות בשוק הדיור בארץ

שוב ושוב חזרנו פה והסברנו מדוע לבנק ישראל ולממשלת ישראל ולא משנה מי יעמוד בראשם יש אינטרס לשמור את מחירי הדיור גבוהים.  ולמרות שחשפנו את השיטה, שוב ושוב חזרו בעיתוני הכלכלה על המנטרה שצריך להעלות את הריבית או להגדיל את היצע הדיור ואז יבוא לציון גואל. אבל רק בודדים התיחסו לכך שבשיטה הנוכחית הורדת ההמחירים זאת לא הבעיה. הבעיה היא ההשפעות שיהיו לאחר מכן על המשק.
 ואם היה לכם עדיין ספק בטענה הזו, צפו בכתבה הבאה  ששודרה אתמול בערוץ 10 שמתארת איך הממשלה עושה תרגילים אקרובטים כדי להמנע חלילה ממצב שאתם תשלמו פחות על דירה: 

יום ראשון, 4 באוגוסט 2013

אז עבדו עלינו בשביל בצע כסף?

לא יכול להיות...
ראיון מרתק של גבי גזית עם ד"ר אבני על הסכנות בשתיית חלב בעקבות מחקר מעניין של חוקרים באוניברסיטת הווארד בנושא:


\

קליידרמן הוא הנגיד המתאים ביותר

עיתוני הכלכלה מנסים להריץ מועמדים שמתאימים להם לנגידות. כאילו שזה ישנה לנו משהו. הרי גם כך אם לא שמתם לב, הכל משחק. כל נגיד שנבחר בעבר ,כל נגיד שנבחר כעת ופרש וכל נגיד שיבחר ויאושר, תמך, תומך ויתמוך באותה שיטה שקוברת אותנו באיטיות אך בעקביות תחת הר של חובות. הנגיד חייב גם להיות "בעל שם" ,ככה יותר קל לרכוש את אמון הציבור שהרי "איש ברמתו יודע כבר מה הכי טוב בשבילנו". אז אם כבר מצבינו הולך להחמיר גם כך, אנחנו החלטנו לתמוך לפחות בנגיד שיתן לנו הרגשה טובה ושגם יענה על הדרישות של לפידביבי. המאמר הזה הוא סוג של סאטירה בדיוק כמו המציאות שנקלענו אליה.

יום שישי, 2 באוגוסט 2013

פישר יממה לפני פרישתו של ליידרמן: הנגיד הבא יצטרך להתמודד עם תקופה כלכלית קשה משלי

האם ליאו לידרמן קפץ החוצה ממיטה חולה?  היום כבר לא צריך לקרא בכוכבים בשביל להבין שהמיטה מאד חולה, די להקשיב לדבריו של פישר רק מאתמול לרשת CNN.

הבנק המרכזי של אנגליה מודה לראשונה: סייענו לגרמניה הנאצית מאחורי גבה של הממשלה בבריטניה

אחד הפרקים האפלים בתולדות הבנקים המרכזיים בעולם נחשף השבוע במסמך משנת 1950 שפרסם הבנק המרכזי של אנגליה.

יום חמישי, 1 באוגוסט 2013

התקשורת מגלה עכשיו את מה שאנחנו כבר אמרנו בעבר

עוד בטרם ידענו את זהות הנגיד  פורסם פה המאמר גם לנגיד הבא תהיה בעיה ולא בגלל בושם, שמסביר מדוע לא משנה מי יהיה הנגיד, הוא יהיה חייב לנקוט באותה מדיניות של קודמיו על מנת לשמר את השיטה. גם פירטנו:

הם מפחדים

ואלו הכותרות: הם מפחדים. כל אלו המהלכים אימים עלינו שאנשים ראויים לא ירצו ליטול חלק בחיים הציבוריים, פשוט מפחדים. ממה?