יום שלישי, 26 באוגוסט 2014

הריבית מתה - תחי הדפסת הכספים?

מאת: ערן הילדסהיים

בנק ישראל הוריד את הריבית לשפל היסטורי של 0.25%. בנק ישראל חסר האונים ירה אתמול אולי את כדור הריבית האחרון שלו. אם לא תתרחש תפנית כלכלית דרמטית, כנראה שפלוג וחבריה יצטרכו במוקדם או במאוחר להשתמש בנשק האחרון ולהכריז על תכנית הדפסת כספים (הקלה כמותית) שלא ידענו כמוה מאז שנות ה80 . איזה פתרון פלוג דווקא לא תאמץ?


בתחילת השנה פרסם הבנק המרכזי של אנגליה מסמך רשמי מטלטל ,שבו הוא מאמת את טענותיהם של חוקרים מוניטריים מובילים בעולם ומנגד סותר את הכתוב בספרי הלימוד של הכלכלה. הטענה המרכזית של הבנק האנגלי היתה  שלבנקים מרכזיים בעולם אין היום שליטה על כמות הכסף המיוצרת במשק. מי שקובע את כמות הכסף במשק הם הבנקים הפרטיים, שמייצרים את הכסף הלאומי בלחיצת מקש מקלדת ,ומזרימים אותו למחזור כאשראי (הלוואות) ללקוחותיהם .  אמנם על פי הבנק האנגלי, לבנק המרכזי יש עדיין יכולת להשפיע במידת מה על כמות הכסף שמייצרים ומלווים הבנקים בעיקר על ידי משחקי ריבית אבל יכולת זו מוגבלת. תשאלו את חברי הועדה המוניטרית בבנק ישראל -הם כבר יסבירו לכם עד כמה היא מוגבלת.

בישראל של 2014 חסר כסף. הצריכה יורדת, הנדל"ן בקפאון, היצוא בשפל גדול וחובות האזרחים שוברים שיאים מידי חודש. כל זה עוד לפני שדיברנו על השפעות המלחמה בדרום. סליחה, המבצע בדרום. הדרך המקובלת של בנק ישראל להמריץ את הכלכלה על ידי הורדת ריבית כבר לא עובדת. הבנק מוריד ריבית בעקביות עוד מאז כהונת פישר  כדי לעודד אותנו לקחת עוד הלוואות מהכסף שמייצרים הבנקים. אבל העם והמשק חנוקים מחובות והוצאות כתוצאה מיוקר המחיה.

קרנית פלוג. צילום: עומר מסינגר - כלכליסט
בנק ישראל מצטרף עתה רשמית לרשימה ארוכה של בנקים מרכזיים בעולם ובניהם הפד, הבנק המרכזי האירופי ומקבילו היפני שאיבדו את היכולת להשפיע דרך ריביות על המשק. אם בעולם לא תהיה צמיחה פתאומית, אם הוצאות המלחמה  תהיינה גדולות כפי שחוזים ואם לא תהיה התעוררות דרמטית בשוק המשכנתאות, לא יהיה מנוס לבנק ישראל להחליף את הבנקים ולהתחיל להדפיס כסף ולהלוותו בעקיפין למדינה דרך רכישת אגרות חוב ממשלתיים (תהליך הידוע בארה"ב כ"הקלה כמותית"). יהיו לכך השלכות אינפלציוניות, השלכות על החוב הלאומי ואולי אפילו על דירוג האשראי של ישראל.  במדינות שניסו את המהלך הזה הצליחו להעלות באופן מלאכותי את המניות בבורסות אבל לא הצליחו לשפר את הכלכלה האמיתית ואת מצב האזרחים.  בישראל ניסה זאת פישר ב2009 לזמן קצר, אבל ברגע שהכסף הרב התחיל לזרום מכיוון שוק המשכנתאות כתוצאה מהריבית הנמוכה, הוא מיהר להפסיק את ההדפסה. עכשיו כאמור הריבית הנמוכה כבר לא מספיקה.

ואם לרגע נחשוב מחוץ לקופסא ,אם חסר כסף למדינה מדוע פשוט לא לייצר אותו  ולתת לה אותו נטול חוב (במקום להלוות) כדי לכסות את המחסור שנוצר? פה ודאי המבקרים של הרעיון יעלו את מקרה ההיפר אינפלציה המפורסם בישראל בשנות ה80 כדוגמת נגד. אלא שמבקרים אלה כנראה שאינם מעורים בעובדות . מאז הראשון בדצמבר 1954 ,אז הוקם בנק ישראל, רוב הכסף מיוצר במדינה על ידי בנקים פרטיים ולא הממשלה. הממשלה בשנות ה80 לא הורשתה ליצר לעצמה את הכסף אלא לוותה אותו מבנק ישראל בתוספת ריבית (די דומה להקלה הכמותית של ימינו).

במחקרים של חוקרים מוניטריים בעולם -נמצא שהדרך היעילה היום להלחם במצב של מחסור בכסף או בעודף כסף הוא על ידי קיומו של בנק מרכזי עצמאי שיזרים באופן בלעדי כסף ללא חוב כדי למלא את המחסור בתקופות מיתון ,ויפסיק ליצר כסף חדש בתקופות של אינפלציה. הריבית תהיה ריבית השוק החופשי וההלוואות במשק יתבססו על כסף קיים ולא כזה שייצרו הבנקים. לדעה זו הצטרף לאחרונה גם בכיר פרשני הכלכלה בעולם ,מרטין וולף. מומחים מוניטריים אחרים מציעים להקים מערכות מטבע מתחרות למטבע הלאומי כך שאם אחת כושלת תהיה האפשרות לעבור לאחרת. סביר להניח שבשני המקרים  מוקדי הכוח ישתנו ויעברו מהבנקאים ואנשי הפיננסים, שנהנים היום מריבית על כמעט כל הכסף במשק, אל עבר המדינה והאזרחים. זה לא סוד שמעבר כזה לא יעבור בקלות. הרי איזו אליטה כלכלית ,שנתמכת על ידי אקדמיה שמסרבת להציע אלטרנטיבות למערכת הקיימת, תהיה מוכנה לוותר היום על שליטתה ללא מאבק?
כך או כך המערכת הכושלת הנוכחית לא תוכל לשרוד עוד תקופה ארוכה ויגיע הרגע שתוחלף באחרת. "עוד בימינו".

33 תגובות:

  1. יכולת ההדפסה בישראל(ושאר העולם) נמוכה יותר מארה"ב:
    ארה"ב עם מטבע רזרבה - זה עוזר לשמר את כוחו של הדולר.
    ארה"ב משתלטת עם הצבא שלה על נכסים - כמו נכסים בעיראק.

    בשיטה הכלכלית הנוכחית כרגע יותר קל לחתוך הוצאות כי יש הרבה שומן במערכת.
    זה לא כמו באירופה שניסו לחתוך הוצאות בזמן מיתון כבד.
    אצלנו זה יותר מיתון זמני בגלל המלחמה והקיפאון הזמני בנדלן בגלל מעמ 0.

    השבמחק
    תשובות
    1. המיתון התחיל הרבה לפני המעמ 0 והמלחמה. שני הגורמים האלה רק האיצו אותו. השאלה אם אפשר להחזיר את הגלגל אחורה. התשובה היא שכנראה במקרה הטוב רק לטווח הקצר אם בכלל.

      מחק
    2. היתה אי פעם דוגמא בהיסטוריה למטבע מונופוליסטי יחיד שערכו החל פתאום לעלות בעקביות (ולא לתקופות קצרות)?

      מחק
    3. הטולי סטיק הבריטי היה מטבע לא מבוסס חוב ששמר על ערכו במשך 700 שנה מאז הונפק במאה ה12. היום אין אף דוגמא לאף מטבע בעולם שלא איבד את רוב ערכו במהלך של 50-60 השנים האחרונות.
      מטבע שערכו עולה בעקביות הוא מטבע בעייתי לא פחות ממטבע שערכו יורד בעקביות (כמו המטבעות שיש כיום בעולם ).הוא מעודד בעיות הקשורות בעיקר לדיפלציה והוא לא יוכל לשרוד לאורך זמן כמטבע לאומי יחיד.

      מחק
    4. הטולי סטיק הוא מטבע מבוסס חוב. שוברים את ה"מקל" לשניים כדי לסמן את החוב.
      זו בדיוק הסיבה שהוא החזיק 700 שנה.

      מחק
  2. בעצם פה מוסבר שזה בדיוק מה שפלוג עושה, מדפיסה כסף ללא חוב ואפילו ברווח
    http://tinyurl.com/o2v8pxg
    אם הריבית שלנו נמוכה מזו של ארה"ב הרי אלו שקונים אג"ח ישראלים מקבלים ריבית נמוכה יותר מזו שישראל מקבלת על הדולרים בהם היא קונה אג"ח אמריקאי.
    אם מדינת ישראל מדפיסה שקלים וקונה אתם דולרים להוריד את ערך השקל וסופגת את השקלים באזרת אגח היא מצאה דרך להקטין את החוב שלה על ידי יצור כסף

    השבמחק
    תשובות
    1. בסופו של דבר בנק ישראל מנפיק חוב (מקמ) על רוב הכסף שהוא מייצר כדי לרכוש מטח. הטענה שעכשיו בנק ישראל יתחיל להרויח על הרזרבה שלו לא מבוססת ותלויה בהרבה גורמים נוספים מלבד הריבית במשק. בכל מקרה ההפסד המצטבר של בנק ישראל על רכישות המטח הוא כל כך גדול שקשה למצא היום תרחיש ראלי אחד שיאפשר לו לכסות אותם.

      מחק
    2. בדיוק הפוך. בנק ישראל צריך לקנות מט"ח כמו מטורף. גם הריבית שהוא יקבל תהיה גבוהה ממה שהוא משלם וגם עם קצת מזל הוא יצליח לפחת קצת את המטבע החזק בעולם. בונוס נוסף יהיה שאם בנק ישראל יחזיק סכום מטורף של מט"ח יהיה מאוד קשה לפגוע בחוסן הכלכלי של המדינה כי תמיד יהיה מאיפה להביא כסף חיצוני

      מחק
  3. סוף סוף חזרנו לענייני הכלכלה האמתיים, משב רוח מרענן בקיץ לוהט ורווי מטחים.

    השבמחק
  4. מעולה,תודה ערן.
    ממה שלמדתי וקראתי,אחרי האינפלציה שנוצרת בעיתות כאלו של הקלה כמותית, מגיע השפל.
    מה שלא הצלחתי להבין זה מתי הוא מגיע ומה גורם לו להגיע.
    אז יש הקלה כמותית והשוק מוצף בכסף...אבל מה גורם לשפל?אם ההריבית עולה ומתחיל גל של פשיטות רגל אוקיי,אבל למה היא חייבת לעלות?
    בבקשה השב על שאלותיי,תודה רבה

    השבמחק
  5. האם יש אפשרות לקחת הלוואה? כן ממש אין בעיה רק תבקש.
    האם יש אפשרות להחזיר הלוואה? כן ולא כלומר בחודשים הראשונים זה אפשרי אך עם עבור הזמן הנטל הולך וחונק עד מצב של חוסר כל ............
    אל תיקחו הלוואות תחיו בהתאם ליכולת הנזילה שלכם וכיסחו שקל לשקל עד הרגע שתוכלו לקנות את המכונית/דירה/יהלום/שמלה.

    השבמחק
  6. הפלוטוקרטיה הישראלית, בהשראת זו האמריקאית, לא תוכל להחזיק מעמד עוד זמן רב. האליטות בכל העולם בלחץ, כוחות משטרה מצויידים באמצעי לחימה צבאיים וכל גילוי של התנגדות למשטר מדוכא ביד קשה... הם מפחדים, רואים את הכתובת על הקיר ומנסים לדחות את הקץ. האקדמיה היא עלה הזית שמכסה את ערוותה של השכבה השלטת והצבא וכוחות המשטרה הם המקל להשלטת הסדר.

    השבמחק
  7. ישבו מיטב המוחות באקדמיה והגיעו למסקנה שהדרך היעילה ביותר להלחם במחסור של כסף (של הממשלה) הוא לזייף כסף.

    יש דרך אחרת, מוכחת, שעובדת. אם חבורה של אנשים זקוקה לכסף, הם פשוט מתחילים ליצר ערך אמיתי למישהו. מוצר, שירות או עבודה עבור מישהו שמשלם להם מרצונו החופשי.

    מוזר שאם חבורה של אנשים קוראת לעצמה "ממשלה" - פתאום היא לא צריכה ליצר ערך אמיתי, היא יכולה לשדוד ולגנוב וזה בסדר

    השבמחק
  8. כיוון שאיני כלכלן ורק חובב אני מעוניין תשובה לשאלה הבאה. מה אם במקום להדפיס ולהלוות הממשלה תשנה את יעד היחס חוב תוצר ותחזיר אותו אפילו לרמה של 80% (מה שהרבה מדינות לא יכולות לעשות כי היחס אצלן גבוהה מאד ) כמו כן לממשלה הזאת ? יש פוזמק קטן מלא בדולרים ואני יודע שמדינות לא נוהגות לחשבן הכנסות מהפרשי שער אבל שיש לך בבנק כמה עשרות מליארדי דולרים מנמנמים במרתף אזי עליה של שקל למשל היא הכנסה נטו (פטורה ממס..) של כמה עשרות מליארדי שקלים ביחד? אם זורקים את זה לשוק בצורה של הוצאה תשתיתית ? זה יכול לתת בוסט למשק . זה לא פתרון לחמש שנים אבל בטווח של השנתים שלוש הקרובות זה פתרון לא רע ללא הדפסת שקל אחד .
    זה אגב לא עומד בסתירה לרעיון לרכז את יצירת הכסף במקום אחד בלבד ולהוציאו מידי הבנקים (לא ימנע יצירת כסף בצורה של אשראי חוץ בנקאי)

    מה דעתך? אנ טועה איפה שהוא?

    השבמחק
  9. אז מה לדעתכם תהיינה ההשלכות של ריבית אפסית והקלה כמותית (כמו בארה"ב)
    האם אינפלציה? האם בועת נכסים שתתפוצץ? מיתון?

    השבמחק
  10. מוצטפא שמטרלינג26 באוגוסט 2014 בשעה 12:11

    הפתרון האמיתי למשק הישראלי - הסכמי שילומים לישראלים יוצאי ארצות ערב. כסף שיועבר ישירות לחשבונות של האנשים כמו בהסכם השילומים עם גרמניה. זה ירים הרבה משפחות ממצוקה, יצור גל ביקושים אמיתי ולא סתם יזרים כסף לשוק ההון וגם יהווה אמתלה סבירה להדפסת כסף. הרי גם גל העליה מברית המועצות סובסד ב 100 מיליארד שקל והוביל את המשק לפריחה. בקיצור - צריך לתת כסף לאזרחים ישירות ולא לגופים פיננסיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. נשמע מעולה! לך על זה. אני בטוח שאם תצליח לשכנע את מדינות ערב לשלם לאנשים בארץ, יהיו לך הרבה אוהבים (לא בציניות).

      אני מקווה בשבילך שזה לא יתנהל כמו השילומים מגרמניה. אני אומנם לא מכיר את כל הנתונים אבל לפי הסיפור האישיים של הסבים והסבתות שלי היו שני סוגים של אנשים: מקורבים\חברי מפלגה\מקומבנים שקיבלו את הכסף בתוספת דירות וקרקעות בחינם וכל השאר שראו חלק כ"כ זניח מהכסף שזה מביש.

      מחק
  11. מוצטפא דוצק. כבר 70 שנה המדינה הזאת דופקת אותנו!

    השבמחק
  12. לא רק לדפוקים - לכולם, הזרמה חד פעמית של מענק בן 50000 ש' לכל בית אב בישראל תשנה את הכיוון של הכלכלה

    השבמחק
  13. מוצטפא שמטרלינג26 באוגוסט 2014 בשעה 16:47

    הייתי מסכים עם אנונימי, אבל זה צעד שיהיו לו מתנגדים עקרוניים. צריך איזשהו סיפור כיסוי שיצדיק ייצור כסף. השילומים ליוצאי ארצות ערב הם סיפור חזק כי זה גם באמת עוזר לשכבות חלשות באוכלוסיה, גם עוזר לסגור פערים חברתיים (שנוצרו, בין השאר, מהשילומים הגרמניים) גם מתחנף לשמאל הרדיקלו-מזרחי האנטי ממסדי בעקרון, גם מתחבר לימנים כי זה קשור ל"סכסוך" ומשווה את הפליטים היהודים עם הפליטים הערביים שכביכול השמאלנים אוהבים - כלומר זה יוצר סולידריות בתוך הקבוצות בישראל. וזה באמת ייתן תנופה לכלכלה, כמו שכבר התרחש בישראל פעמיים בהיסטוריה הקצרה שלה. מעניין באמת שכל החוכמים שמדברים על הזרקת כספים לבנקים, שלא נראה שעושה משהו, לא חוקרים את המקרה הישראלי של כספי השילומים, שיצר מעמד ביניים יציב במדינת עולם שלישי טריה והפך אותה לאי יחסי של יציבות ושגשוג.

    השבמחק
  14. לא הבנתי מה תעזור הורדת הריבית והדפסת כסף (הקלה הכמותית). הרי כל הכסף שמודפס ניתן כהלוואות. היום כולנו חנוקים כתוצאה מחובות ויוקר המחיה, אז מי ייקח הלוואות חדשות?

    galgal21

    השבמחק
  15. ערן, אתה לא מסביר מספיק את סוגיית השפעת הדפסת הכסף על האינפלציה. מה זה משנה אם ההיפר-אינפלציה של שנות השמונים נגרמה כתוצאה מכספים שהולוו ע"י הממשלה או שהדפיסה לעצמה כסף נטול חוב? אם הזרמת כספים לכלכלה יצרה כזו אינפלציה, אז הטיעון של המתנגדים עומד בעינו.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמה הבדלים בין מה שקרה בשנות ה80 לבין מה שמציעים המומחים לשינוי מוניטרי:
      1. בשנות ה80 רוב הכסף נוצר על ידי בנקים פרטיים. שהשיקולים ליצירת הכסף לא כללו את מיגור האינפלציה
      2. הכסף שיוצר בשנות ה80 הוזרם למשק כחוב נושא ריבית מה שחייב לייצר אחרי כן עוד כסף כדי שתהיה אפשרות להחזיר את החובות והריביות -דבר שהאיץ את האינפלציה
      3. הקריטריון ליצירת כסף היום לא קשור בהכרח לאינפלציה בניגוד למצב בו יהיה גוף עצמאי שיקבע את כמות הכסף ביחס לאינפלציה

      מחק
  16. אני באמת לא מבין מה הבעיה,לא חסר כסף בכלכלה-פשוט גנבו את הכסף . אולי הגיע הזמן שאנחנו ,הציבור ,נחזיר לעצמנו את מה ששיך לנו ,אפשר להתחיל בהלאמת חשבונות בנק ונכסים של כל מיני מסופרים למיניהם ואולי על הדרך לארגן להם תספורת על הגליוטינה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אלימות היא לא פתרון לבעיות חברתיות מורכבות. חבורת הבריונים המכונה "ממשלה" מוכיחה את זה לפחות 10 פעמים ביום.

      אני מסכים איתך שחלק מהאנשים שאתה מכוון אליהם הם אכן שודדים - החל מגנבים פשוטים ועד עושקים מתוחכמים. אבל מה שאתה מציע זה "מהפכה אלימה" - כלומר להחליף חבורת מאפיונרים אחת בשנייה - וזה פשוט לא עובד (כפי שהוכח אינספור פעמים במהלך ההסטוריה).

      הפתרון הוא הבנת המציאות ותקשורה לאחרים. שתהיה מסה מספיק גדולה של אנשים שמבינים שמממשלה היא בסה"כ חבורה של אנשים עם רובים, לא נזדקק לאלימות, פשוט נגיד "לא" ולא ניתן את כספנו למאפיונרים.

      מחק
  17. ערן באמת? המשכנתאות בקיפאון?
    חחחחח
    בדיחה טובה
    רונן

    השבמחק
    תשובות
    1. יש ירידה בקצב הגדילה במשכנתאות ביחס לשנים שעברו

      מחק
    2. ערן תבדוק בחודשיים האחרונים קיימת עלייה
      בלקיחת המשכנתת
      כמדומני חודש שעבר שיא בלקיחת משכנתאות
      ויש עליה לאורך השנים בלקיחת משכנתאות
      רונן

      מחק
    3. אם תסתכל בסך כל המשכנתאות במשק אתה תבחין כי קצב הגדילה ביחס לשנים שעברו פחת. ההסתכלות לא צריכה להיות פר חודש אלא פר שנה
      http://www.bankisrael.gov.il/he/DataAndStatistics/Lists/BoiTablesAndGraphs/itrashrh.xls

      מחק
    4. אם קצב הגדילה פחת זה לא אומר שהנדל"ן בקיפאון. כדי להגיד את זה צריך להיות מצב שבו כמות המשכנתאות קטנה אבסולוטית.
      אבל זה לא מה שקורה. היא גדלה ב-2.5% בחצי השנה האחרונה. אם נביא בחשבון את קצב גידול האוכלוסיה + האינפלציה (ללפי חישובי הלמ"ס) נקבל גידול ראלי של 1.5% לחצי שנה זו. אם נניח שהאינפלציה האמיתית גבוהה ב-2% לשנה מהאינפלציה המחושבת (שזה 1% לחצי שנה) גם אז נקבל גידול ראלי בסכום המשכנתא לאדם.

      galgal21

      מחק
  18. הפתרון היחידי הוא מס ירושה גלובלי מעל סכום מסויים כך שגם אם אתה מלייאן הנכדים שלך יצטרכו לעבוד כמו כולם

    השבמחק
  19. עד עכשיו אני לא מבין את כל הרעיון של "בנקים יוצרים כסף במקלדת". מישהו יכול להסביר בפשטות מה זה ואיך זה נעשה?

    השבמחק